Lysá Hora – Trasy na Lysou Horu

Lysá Hora, jakožto nejvyšší vrchol Moravskoslezských Beskyd (1323m) , čelí největšímu náporu turistů ze všech světových stran. Pojďme si tedy představit všechny možné trasy, kterými se dá na tento vrchol, historicky zvaný Gigula, dostat.

Lysá Hora z Ostravice

Délka trasy v jednom směru: 5,5 – 7,5 km

Čas trasy v jednom směru: 2,5 – 3 hodiny

Nejpopulárnějším výchozím bodem pro výstup na Lysou horu je populární horská obec Ostravice. Můžeme začít na místním nádraží, případně při příjezdu autem, se dá zaparkovat na parkovišti v obci Ostravice u Pily nebo u hotelu Sepetná nebo hotelu Sluníčko.

Od začátku až na vrchol nás povede červená značka. Nejprve mineme rekreační středisko Sepetná a horské lanové centrum Opičárna. Nachází se zde také populární penzión Sluníčko.

Poté budeme pokračovat na Butořanku a Lukšinec, kde se setkáme s turisty vycházející z Malenovic. Odtud je to už jen 2,5 km na samotný vrchol Lysé hory.

Lysá Hora z Malenovic

Délka trasy v jednom směru: 6,5 km

Čas trasy v jednom směru: 2,5 – 3 hodiny

Tato trasa začíná v obci Malenovice, sousedící s Frýdlantem nad Ostravicí. Dá se zde dojet autobusem, je zde také parkoviště u penzionu Rajská bouda.

Probíhá tudy také populární Medvědí stezka.

Od startovacího bodu vyrazíme po žluté značce, mineme odbočku k Satinskému vodopádu a za chvíli jsme u historického hostince u Veličků.

Když budeme pokračovat dále, dostaneme se k horní části lyžařského střediska Ondrášova dolina a poté na Lukšinec, kde se cesta napojuje na červenou trasu z Malenovic.

Tato trasa je také obsáhleji popsaná v druhém díle našeho výletníku zde.

Beskydský deník je publikace, ve které najdeš kompletně naplánované okruhové trasy na známé i méně známe vrcholy v Beskydech. Naplánování výletu může trvat i hodiny, v deníku stačí jen naskenovat QR kód a můžeš vyrazit. Deník je vytištěn na velice kvalitním papíru a v drátěné kroužkové vazbě, tedy vydrží fakticky na věky. Do deníku můžeš psát, malovat, lepit fota, najdeš zde také osmisměrky a nálepky. Vše můžeš vidět v ukázce níže.

Alternative Content

Na Lysou Horu z Visalají

Délka trasy v jednom směru: 8,5 km

Čas trasy v jednom směru: 3 – 3,5 hodiny

Tato cesta je sice nejdelší, ale také nejsnazší možnost, jak zdolat trasu na Lysou Horu, neb začínáme v poměrně vysoko položeném horském centru zvaným Visalaje.

Celou cestu nás povede červená stezka a mimo jiné také mineme jinou beskydskou „tisícovku“, konkrétně horu Zimný (1080m)

Na Lysou Horu od přehrady Šance

Délka trasy v jednom směru: 7 km

Čas trasy v jednom směru: 3 hodiny

Výšlap začíná u hráze přehrady Šance, kde na nás čeká žlutá trasa, která nás doprovodí až na horu. Od začátku to budou pěkné kopce, ale najdou se i místa k odpočinku.

Nejprve vylezeme pod horu Čupel. Poté kolem přírodního parku Mazácký Grúnik vyšplháme na vrchol Kobylanka. Od ní pak už budou zbývat jen 2 km na Lysou Horu.

Lysá Hora z Krásné

Délka trasy v jednom směru: 5,5 km

Čas trasy v jednom směru: 2,5 hodiny

Krásná horská obec Krásná je taky zajímavým startovacím bodem pro výstup na Lysou Horu. Trasa začíná u řeky Mohelnice a na vrchol nás dovede žlutá značka.

Tato trasa se zdá být nejkratší, ale i tak nastoupáme přes 800 výškových metrů. Asi kilometr před cílem mineme horu Malchor, která narostla také do pěkné výšky 1219m.

Lysá Hora od hotelu Petr Bezruč

Délka trasy v jednom směru: 6 km

Čas trasy v jednom směru: 2,5 hodiny

Tento hotel se nachází na konečné silnice vedoucí z Malenovic. Na Lysou Horu se odtud vydáme po zelené a asi po 1 km se napojíme na modrou trasu, která nás provede kolem mohyly na Ivančeně. Asi 500 m před vrcholem přepneme ještě na žlutou, na které si užijeme pěkné serpentýny až nahoru.

Na tomto výchozím bodě se dá trasa zkrátit až na 3,5 km, pokud využijeme neznačených zkratek.

Lysá Hora – restaurace

Bezručova chata

Chata Emil Zátopek – Maratón

Chata Emil Zátopek – Desítka

Trasu na Lysou horu i další trasy v okolí najdeš v Beskydských denících

Jsem zakladatel a spolutvůrce projektu Beskydy pro každého a Výlety pro každého. Jelikož jsem vystudoval informatiku, rád pracuji s daty a informacemi. A zároveň příroda je můj druhý domov. Už jsou to téměř tři roky(podzim 2020), co se oba tyto koníčky daly dohromady a vznikl tak z mých nastřádaných zápisků a fotografii první díl Beskydského deníku. Neb jeho popularita předešla všechna má očekávání, vznikly brzo další díly a taky deníky z jiných pohoří. Jejichž napsání jsem však svěřil do rukou znalců místních horských a lesních cestiček, o kterých se zase něco dovíte u příslušných deníků.